top of page

_

Föräldrastöd

Att vara förälder kan vara utmanande av många olika skäl. Kanske saknar du egna goda modeller för föräldraskapet, kanske utmanar ditt barns temperament eller mående din bild av hur du vill vara som förälder, kanske är det svårt att få till goda stunder då konflikterna dominerar? Oavsett vilka skäl du har så är du välkommen att höra av dig för att undersöka om föräldrastöd kan vara någonting för dig.

​

Föräldrastöd kan se olika ut beroende på vad du/ni som förälder/rar söker för och vilka svårigheter ni har tillsammans. Mitt viktigaste fokus blir att möta dig eller er som föräldrar just där ni befinner er och vara behjälplig med det ni behöver. Jag har mångårig erfarenhet av arbete med föräldrastöd från barn- och ungdomspsykiatrin samt från socialtjänsten.

 

Metoder som används är terapeutiska samtal där det du vill ta upp är i fokus och vi hittar lösningar tillsammans, videoinspelade samspelsbedömningar MIM (Marschak Interaction Method) och LTP (Lausanne Triadic Play), KBT vid  konflikter mellan föräldrar och barn, lekar för att förbättra samspelet, mentaliseringsfrämjande interventioner, psykoedukation om barn och ungdomars utveckling, psykisk ohälsa, anknytningsrelationens betydelse för barnets utveckling med mera. Du kan läsa mer om några av mina arbetssätt nedan:

​

MIM (Marschak Interaction Method)

MIM är en anknytningsbaserad halvstrukturerad videoinspelad samspelsbedömning för förälder och barn från graviditeten upp till 18 år. Samspelsbedömningen kan göras för att ge ökade kunskaper om samspelet mellan dig och ditt barn. Syftet med MIM är att nå en samsyn kring vad vi behöver arbeta vidare med samt ge dig en ökad förståelse och nya redskap i samspelet med ditt barn. Målet är att arbeta mot en ökad trygghet i relationen, att främja utvecklingen av en trygg anknytning, att stärka självkänslan hos dig som förälder samt att öka tillgången till glädje och lust genom ömsesidigt samspel mellan dig och ditt barn. Metoden är teoretiskt förankrad i framför allt anknytningsteori med fokus på det känslomässiga mötets betydelse för den psykosociala utvecklingen och utvecklingen av hjärnan, men även i traumateori och utvecklingspsykologi (Perris & Sundberg, 2018).

​

LTP (Lausanne Triadic Play)

LTP är en videoinspelad samspelsbedömning av triaden, två föräldrar och barn från 3 månader och uppåt. Fokus i den här samspelsbedömningsmetoden ligger både på hur relationen mellan dig och ditt barn ser ut och på hur ni tre har det tillsammans. Hur ser roller och kommunikation mellan er tre ut? Den teoretiska utgångspunkten i metoden är systemteori och utvecklingspsykologi. Målet är att underlätta för barnet i familjesystemet genom att tydliggöra roller och kommunikation men även genom att främja goda stunder mellan barnet och er som föräldrar genom att peka på när det ömsesidiga samspelet fungerar (Hedenbro, 2012).

​

KOMET

Strukturerad manualbaserad föräldrautbildning som syftar till att förbättra föräldrar och barns samspel samt bidra till minskade konflikter och mindre tjat. Målgruppen är föräldrar till barn mellan 3 och 11 år. Behandlingen kan ges i grupp eller individuellt och består i sin helhet av 11 sessioner á 2,5 h. Innehållet i komet består av praktiska övningar, både då vi ses men också i form av hemuppgifter. Socialstyrelsen beskriver samspelsprogram för föräldrar och lärare som bästa metod för barn med ADHD, vid sidan av medicinering (Stockholm stad, 2013).

bottom of page